måndag 8 februari 2010

Tillbaka till verkligheten





Nu har jag kommit tillbaka från en av mina bästa resor någonsin, vågar jag nog säga. Sydafrika är helt fantastiskt verkligen. Det finns lite eller rättare sagt mycket av allt och lite till. Vänliga genuina människor som tar sig tid och pratar och vill veta vad du har på hjärtat. Som vi var förr här kan jag tänka mig. Förutom underbara människor och vackra landskap, god mat och fina viner fanns det hur mycket intressant design, konst och konsthantverk. Dels traditionella konstformer och mycket afrikanskt hantverk från hela Afrika. Men även design och konst som är supertrendig och står sig väl i konkurrensen med övriga världen. Det är dock inte så ofta som vi får ta del av den här mig veterligen. Så därför tänkte jag nu när jag är tillbaka visa några exempel på vad som finns att hämta från denna del av världen och jag börjar med Haldane Martin.

Haldane Martin
är en möbelformgivare som jobbar med traditionella material som man hittar just i Sydafrika, men han gör väldigt moderna skapelser. Hans studiooch verkstad ligger i den ganska fattiga delen av Kapstaden som heter Woodstock. En stadsdel som kan jämföras med vilken ruffig stadsdel som helst i en storstad, tex Harlem. Min favorit är den stora strutsfjäderlampan som är helt gigantisk, men priset 30000 rand som är lika mycket i kronor stoppade mig...

1 kommentar:

  1. Skönt att du är hemma igen! Nu blir det spännande att få se och höra om allt du sett och varit med om! / H

    SvaraRadera