lördag 13 februari 2010

Etnoshopping

En helt suverän bok om man vill se några av Sydafrikas coolaste hem. Tänkte att jag skulle skriva om denna bok i ett kommande inlägg eftersom den är helt suverän! Så en sån köpte jag mig.
Dessa masker hittade jag på Pan African Market på Long Street i Cape Town. De är så kallade Passport Masks och ca 60-80 år gamla (om man får tro han jag köpte dem av) Den vänstra på den korta ställningen är från Leshoto och den högra är från en stam som heter ChauKwe och finns mellan Angola och Norra Zambia.
Detta är en Bamileke, en slags huvudbonad, gjordför ritualer, av hönsfjädrar som man färgat. Min är knallrosa och jättehäftig. Den är ca en meter i diameter.

Väskan på stolen är gjord av skinn från Springbookantilop. Ett litet djur (som inte är utrotningshotat och som man farmar för köttet också) Jag köpte även ett Springbookskinn som är knalligt lila, och vad jag ska använda det till vet jag inte ännu.

Jag gillar att inreda med udda prylar som du inte hittar i varenda affär. Dels är det mycket roligare att ha saker med en historia bakom eller som faktiskt betyder något för en själv i stället för en dussinpryl som finns i var mans hem. Dessutom behöver inte dessa saker kosta skjortan. Hantverk, handarbete, koraller, snäckor, vaser, ljusstakar och böcker brukar jag ofta hitta av varierande slag. Eftersom det är tema Sydafrika här så kan ni se en del av de fynd jag tog med hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar